خبرگزاری فرانسه: گرد همایی های جهانی، در پشتیبانی از مخالفان رژیم ایران
برگردان از سوسن دادرس برگردان از سوسن دادرس

این گرد همایی ها روز شنبه 25 ژوئیه، در مخالفت با تجاوزات به حقوق بشر، و پشتیبانی از مبارزات مردم ایران بر علیه رژیم اسلامی ، در بیش از پنجاه شهر جهان انجام شد.

 

استکهلم: یکی از بزرگترین گرد همایی ها در این شهر با شرکت چهار هزار تن از جامعه ایرانیان برگزارشد. در سوئد نزدیک به هشتاد هزار ایرانی زندگی می کنند که پنجاه و هفت هزار تن از آنان در ایران به دنیا آمده اند.  مهرداد درویش پور یکی از برگزارکنندگان گفت: « درخواست ما اجرای حقوق بشر و آزادی زندانیان سیاسی می باشد»  در شهر مالمو در جنوب سوئد دهها تن در تظاهرات  شرکت کردند.

دانمارک: در کپنهاک بیش از هزار تن در در جلوی پارلمان دانمارک تظاهرات کردند.

هلند: در آمستردام بیش از هزار تن برای محکوم کردن سرکوب ها در تهران شرکت کردند، که در میان آنها شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل دیده می شد .

تام وان دن برنارد، سخنگوی عفو بین المللی گفت: « ما آمده ایم که همبستگی خود را با مردم ایران نشان دهیم، و دولت ایران را وادار به رعایت حقوق بشر کنیم»

انگلستان: در لندن بیش از هزار تن با حمل کردن نوار ها و پرچم های سبز شعار های « آزادی برای ایران» سر می دادند.

پوتکین آذرمهر، یکی از برگزار کنندگان گفت: « در این روزهمبستگی جهانی با مردم ایران، ما باید از این حرکت های نمادین فراتر رویم. رژیم باید بهای کاری را که بر سر مردم ما آورده پرداخت کند »

فرانسه: در پاریس به گفته پلیس بیش از ششصد تن که بیشتر آنان ایرانی بودند در تظاهرات گرد آمده بودند.

سویس: در ژنو نزدیک به  چهار صد تن در برابر دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل گرد آمدند، که برخی از آنان چهره های خود را از ترس شناخته شدن از سوی ماًموران جمهوری اسلامی با پارچه های سبز پوشانده بودند . حسن بیات، سخنگوی تظاهر کنندگان گفت که در پایان برنامه ، گروهی از نمایندگان تظاهرکنندگان، نامه ای را به خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی سازمان  ملل دادند.

آلمان: در برلین پایتخت آلمان، به دعوت عفو بین المللی، تظاهر کنندگان با در دست داشتن  تراکت هایی، سردمداران رژیم ایران را  به زیر پا گذاشتن حقوق بشر محکوم کردند، و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

اتریش:  در وین پایتخت اتریش ، نزدیک به سیصد تن در تظاهرات شرکت کردند، در این گردهمایی نویسندگان اتریشی از جمله الفراید جلینک، برنده جایزه ادبی نوبل ، ضمن در خواست آزادی زندانیان سیاسی، ازدبیر کل سازمان ملل در خواست کرد که یک گروه تحقیق و بازرسی، برای آگاهی از سرنوشت زندانیان و گمشدگان در سرکوب ها به ایران بفرستد.

آمریکا: در نیویورک بیش از صد ها تن از تظاهر کنندگان در میدان تایم، که  از میدان های دیدنی شهرمی باشد، شرکت کردند. برخی از شرکت کنندگان برای این که شناخته نشوند، چهره های خود را پوشانده بودند.

ژاپن: در توکیو دهها  تن در تظاهرات شرکت کردند.

استرالیا: در ملبورن بیش از پنجاه تن در برابر پارلمان استرالیا ، در تظاهرات بر علیه رژیم اسلامی شرکت کردند.

قرقیزستان: در بیجکک، پایتخت این کشور شمار شش یا هفت تن از مدافعین حقوق بشر، در یک تظاهرات نمادین در کشوری که عادت به این گونه تظاهرات ندارد، در برابر سفارت جمهور اسلامی شرکت کردند، که از سوی پلیس دستگیر شدند.

 


July 26th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی